Lees hieronder de bijdrage die leefbaar Krimpenerwaard gelevrd heeft in de raadsvergadering van 14 maart 2023.
Door: Tjeerd de wijs
Gemeenteraad 14 maart gemeentehuis
Nieuw gemeentehuis Krimpenerwaard.Dank voor alle input van partijen die eraan gewerkt hebben. Als LKW zien wij dat er veel positieve zaken zijn aangepast aan het Voorlopig Ontwerp. De gevelaanzichten zijn in beeld gebracht en verdere detaillering heeft plaatsgevonden, wat het eerdere schetsontwerp en concept voorlopig ontwerp sterk heeft verbeterd en/of meer inzicht heeft gegegeven. Wij zijn benieuwd naar hoe de houten afwerking aan de buitenkant van het gebouw er in de toekomst uitziet. In de volgende fase zien wij dit graag meegenomen. De berekeningen van de overlegplekken, werkplekken en ontmoetingsplekken en de bijbehorende meters is goed onderbouwd. Wij ondersteunen dat. Er is zorgvuldig geluisterd naar de reacties van de klankbordgroep en vorige week begon voorzichtig enthousiasme te onstaan! Wij kijken niet terug maar vooral vooruit en zien graaag dezelfde energie in de herontwikkeling van de vier bestaande locaties. Wij zien met elkaar een bejaardentehuis oude stijl in Lekkerkerk waarin we nu in het centrale restaurant zitten, sociale woningbouw voor starters in het pand in Stolwijk en fantastische maatschappelijke herbestemming in het schitterende pand in Schoonhoven.Met een vijftal aantal kanttekeningen:
- Wij hebben de motie voor meer duidelijkheid – met welke maatschappelijke organisaties rekening is gehouden in het ontwerp – mede ondertekend. De aanlandplekken op de 1e verdieping zijn weliswaar nu beschikbaar in het openbare gebied, maar wat gebeurd er als de organisatie groeit met 60 fte in de nabije toekomst? Zijn deze plekken dan nog beschikbaar en voor wie?
- Als LWK zijn wij ook voorstander van het voorzetten van de klankbordgroep namens de Raad, ook in de volgende planfasen (en dan bedoel ik de fase van het Definitief Ontwerp, Voorbereidings- en de Uitvoeringsfase). Om enerzijds mee te denken over de raadsgebonden ruimten zoals de indeling van de raadszaal met meubilair, AV voorzieningen en zichtlijnen en de commissiekamers en anderszijds te klankborden namens de raad over de buitenvoorzieningen, de bereikbaarheid en de herbestemming van de vier te verlaten locaties.
- Wij vragen blijvend aandacht voor de participatie en betrekken van de bewoners. Verduidelijking van het verschil tussen de invensteringen die we moeten doen en de kosten voor de exploitatie en de business case die hieraan ten grondslag ligt. Er zijn veel – heel veel – inwoners bezorgd en ongerust over de huidige plannen voor het nieuwe gemeentehuis. Wij zouden wel eens een volksraadpleging willen houden onder alle ruim 57.000 inwoners! Ook gezien alle ontwikkelingen is ons credo: genoeg is genoeg! Oftewel conform een oud gezegde: Voor geen geld!!!! De 32,5 miljoen investeringekosten is het maximum en als er onverwachte kostenverhogen komen (om welke reden dan ook en conform welk ingeschat risico dan ook) eerst wordt gesneden in de uitgaven (lees de raad wordt keuzes voorgelegd voor bezuiningsopties binnen dat budget). De budgetneutrale balans tussen exploitatie van de vier gebouwen en nieuwbouw mag niet misbruikt worden om hogere kosten met de mantel der rekenmeesters te verdoezelen. Ik heb namelijk meegekregen dat veel begrotingen sluitend te maken zijn op deze manier!
- Wij kunnen niet ontkennen dat de aangegeven zorgpunten, zoals aangedragen door Pro Krimpenerwaard ons verder in de cijfers hebben doen duiken en zijn erg benieuwd naar de toelichting en reactie van het college op de vragen. In ieder geval complimenten voor de enorme hoeveelheid werk die erin gestoken is. De optie van uitwerken van variant Stolwijk en Lekkerkerk hebben wij gelaten voor wat het is.
- Als laatste wlllen wij de bereikbaarheid en mobiliteitsmogelijkheden aandragen als zorg. De ligging en inpassing in het landschap en dat zal vast snel verder gedetailleerd volgen door de landschapsarchitect is mooi, echter de afstand tot het Openbaar Vervoer is daardoor groot.
Wij wachten de rest van de discussie af.